11th Hour’s Grossegel ist im Bereich des 1. Reffs stark eingerissen. Eine Reparatur dürfte extrem schwierig oder sogar unmöglich sein.
From batten tip issues that forced the team to suspend racing in the first hours of the leg to cracked rudders, Enright and his team have had plenty to keep them occupied during the opening two weeks of racing.
The latest issue is a badly torn mainsail, with the team revealing a major rip in the sail along a batten at the first reef point .
„The front structural part of reef 1 is ripped off completely, so we dropped to reef 2. We can’t use the full main or the first reef because of the rip,“ explained Jack Bouttell moments after it happened.
„It’s quite hard to repair on board, nearly impossible I think, because of where it is in a structural part of the sail… I don’t know, this leg is feeling pretty painful right now.“
Given more time to assess and reflect, skipper Charlie Enright gave a situation update on Monday:
„We did just stop and take a look at the yacht and assess and we made the decision as a group to get the boat to Brazil for some TLC as we have a number of things hampering our performance at the moment.
„We talked about stopping, whether in New Zealand or Tasmania, but ultimately decided that we feel safe in proceeding. Given the weather ahead of us there will be some opportunities but we’re really racing ourselves right now. We’ll see what the future brings…
„As a team we need to engaging in one of life’s last great adventures. We’re in this together as a squad… and we’re going to get this boat to Brazil. That’s the big goal from here.“
02:00
Um keine navigatorischen Risiken einzugehen, folgt man der Holcim. Man fühlt sich in der Nähe anderer Boote auch sicherer, falls im Falle eines Notfalls externe Hilfe erforderlich sein sollte. Beispiel: Vendee Globe 2020 / 21 als Kevin Escoffier von Jean Le Cam gerettet wurde.
Der Mast sieht am Anschlagpunkt des Fallenschlosses auch nicht gut aus.
und nun zur Biotherm:
Latest video from Biotherm at 14/03/2023 05:52 UTC
Watch it now!
Warum die Malizia plötzlich 11th Hour und Biotherm distanzieren konnte wird jetzt ebenfalls klar, denn die angeschlagenen Boote segelten mit verminderter Geschwindigkeit.
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15:00
Malizia kann tiefer als die Holcim segeln, welche öfter halsen muss und dadurch einen längeren Weg zurücklegen muss.
Da die Belastungen durch das Foilen von den Konstrukteuren offenbar unterschätzt worden sind, würde es mich keineswegs wundern, wenn uns weitere Schäden gemeldet würden. In den Videos wurde uns ja bereits gezeigt, welch enormen Erschütterungen Boot und Crew ausgesetzt sind. Eigentlich ist es ein Wunder, dass noch nichts schlimmeres passsiert ist.
Statistisch betrachtet, dürften die nächsten Schäden auf der Malizia auftreten. Wir wünschen jedoch allen Booten, dass sie ohne Gefährdung der Crew, unbeschadet das nächste Etappenziel erreichen.
16:30
Ich habe es vorhergesagt:
Malizia meldet.
„We noticed that the foil ram had come loose on the port side – we think from all the shaking around as we pushed full speed to the scoring gate had taken a toll,“ said co-skipper Will Harris. „Rosie and Boris spent a few long hours taking the ram off and cleaning up the thread and screwing it back together in a way that it won’t happen again. We also noticed the starboard side was close to coming off as well. So 8 hours of hard work but we managed to fix it and we can carry on in a strong place.“
Sie haben das Boot vor dem Scoring-Gate zu sehr gepusht, wodurch sich der Foil-Rahmen gelockert hat
Am 12.03.23 – 15:00 schrieb ich bereits: