Ed Wright – Giles Scott – Pieter Jan Postma
Photo: Robert Deaves
Herzliche Glückwünsche !
Medal-Race: Postma vor Hoegh Christensen
Photo: Robert Deaves
Fleet Overall (as of 11/12/2011)
OFFICIAL
Name Pos NOC 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 M T N
1 SCOTT Giles GBR 3 6 1 1 2 2 (10) 1 2 8 4 40 30
2 POSTMA Pieter-Jan NED (20) 1 2 2 1 1 5 9 1 7 2 51 31
3 WRIGHT Edward Martin GBR 8 2 (37)BFD 1 1 4 2 3 4 10 10 82 45
4 HOEGH CHRISTENSEN Jonas DEN 4 7 4 7 4 (12) 4 12 3 3 6 66 54
5 TRUJILLO Rafael ESP 1 3 (37)BFD 2 4 19 6 5 8 1 16 102 65
6 LOBERT Jonathan FRA (13) 4 1 3 2 5 9 13 11 4 18 83 70
7 MILLS Andrew GBR 4 7 5 (37)OCS 6 7 8 4 21 5 14 118 81
8 KARPAK Deniss EST 6 5 4 4 3 10 17 (19) 13 14 8 103 84
9 RAILEY Zach USA 2 5 (37)BFD 7 6 14 14 6 12 2 20 125 88
10 KLJAKOVIC GASPIC Ivan CRO 3 6 (37)BFD 5 7 15 13 11 5 16 12 130 93
11 AINSLIE Ben GBR 1 1 (3) 3 3 3 1 2 37DGM 37DGM 91
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DECISION OF THE INTERNATIONAL JURY
CASE 48
Rule 69.1 Hearing based on report from Organizing Authority
Ben Ainslie (Finn GBR 3)
Facts Found
As the first two boats in Finn Race 9 rounded the gate for the second beat and headed towards the shore, a media boat followed close to leeward of the leader. This caused wash for GBR 3, who attempted to wave the media boat off.
When the leaders passed through the gate and headed towards the finishing line, the same media boat followed the leader to the finishing line leaving a large wake, which again affected GBR 3’s race.
The media boat crossed the finishing line and then stopped in front of GBR 3 after GBR 3 finished. As GBR 3 came alongside, the skipper jumped aboard the media boat.
The skipper grabbed and shook the boat driver, shouting ‚You have no respect!‘ He then walked towards another member of the media boat’s crew, but made no contact with him. He then jumped into the water, swam to his boat and sailed away.
On coming ashore, the skipper of GBR 3 wrote a letter of apology and delivered it to the media boat driver. The media boat driver accepted that apology and apologised in a letter for disturbance during the race.
Conclusion
The action of jumping on a media boat with anger and grabbing the driver constitutes physical aggression. Such behaviour is never an acceptable response. Such behaviour not only constitutes a gross breach of good manners but also, coming from a top athlete at a world championship, brings the sport of sailing into disrepute.
However, the repeated nature of the media boats interference over multiple legs is a mitigating circumstance, as is the prompt and unsolicited written apology given to the boat driver.
Decision
GBR 3 is to be scored DGM (disqualification non-excludable for gross misconduct) for Races 9 and 10.
Decision given at 22:40 December 9, 2011
International Jury:
Bernard Bonneau (Chairman), Jim Capron, Josje Hofland, Ana Sanchez, Marianne Middelthon
Quelle: https://static.sportresult.com/PERTH2011/data/pdf/Jury/Case-48.pdf
[Kommentar: Bei Handgreiflichkeiten muss m.E. zwingend eine Disqualifikation erfolgen. Sonst wird aus dem Regattasegeln ein Hauen und Stechen. Die Entscheidunmg der Int. Jury ist O.K: Ainslie kann froh sein, wenn er keine weitere Strafe, wie z.B. eine zweijährige Sperre erhält.]
P.S.
69 Behauptung groben Fehlverhaltens
69.1 MAßNAHMEN DURCH EIN SCHIEDSGERICHT
(a) Ist ein Schiedsgericht aus eigener Beobachtung oder auf Grund eines Berichtes aus einer beliebigen Quelle der Auffassung, dass ein Teilnehmer eine grobe Verletzung einer Regel, der guten Sitten oder des sportlichen Verhaltens begangen oder den Sport in Verruf gebracht haben könnte, kann es eine Verhandlung einberufen. Das Schiedsgericht muss den Teilnehmer unverzüglich schriftlich über das behauptete Fehlverhalten und über Zeit und Ort der Verhandlung informieren. Wenn der Teilnehmer gute Gründe vorlegt, warum er nicht an der Verhandlung teilnehmen kann, muss das Schiedsgericht sie neu ansetzen.