Finn-Werften
Posted: 4. October 2006 10:02
Finn-Werften / Finn-Shipyards
ab ca.
1950 - AB Dalabatar, Sweden
1956 - Fairey Marine, England, Hamble near Southhampton,
About 40 Fairey Finns are listed in the Swedish Finnregistry since 1956.
During the 1950s Fairey Marine was the biggest boat builder in the Europe, with production volumes regularly exceeding 30 boats per week.
"Fairey Marine started producing Finns in about 1955 and produced over 100 until production ceased in 1963/4. They were usually built of three diagonal layers of birch veneers and baked in an oven to set the glue. The hulls were very resistant to rotting and so quite a few survive. Fairey also made rolled side tanks by the same process but also many bare hulls were sold to other builders or amateurs so there are some variations in deck and tank arrangements. Some of these others have buoyancy bags, others built in tanks. Also some hulls were finished and registered long after Fairey ceased production."
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
195x - Vötterl, Germany, Starnberger See
..."der Wörthsee ist so etwas wie die Keimzelle der Finns in Deutschland.
Einige Mitglieder des Seglerverein Wörthsee gaben mit Unterstützung des DSV die ersten deutschen Finns bei der Bootswerft Vötterl am Starnberger See in Auftrag. 1600 Mark war damals der Komplettpreis. 400 Mark gab der DSV dazu, um die junge Klasse zu fördern. Zu den Finn-Pionieren vom Wörthsee zählt auch das seglerische Vorbild von Wolfgang Gerz, Bernhard "Harti" Straubinger, mehrmaliger Deutscher Meister und bei wichtigen Entscheidungen der ewige Zweite hinter Willi Kuhweide der sechziger Jahre.
Quelle: Yacht 39/80 ?
195x - Norddeutsche Sportbootwerft WILHELM KARLISCH aus Mölln
1956 - VEB Berlin, Germany
Der Vorläufer zu dem, was als VEB Yachtwerft Berlin bekannt wurde, ist im Jahre 1890 von Claus Engelbrecht gegründet. Etwa 50 Jahre lang baute er vornehmlich Yachten und andere Freizeitboote bis die Fabrik zum Beginn des zweiten Weltkrieges zwangsweise auf die Produktion von Torpedobooten, Minensuchern und anderem Kriegsmaterial umgestellt wurde.
Nach Ende des Krieges wurden dann zunächst Plastikschuhe auf dem Gelände erzeugt. Die Erfahrungen, die in dieser Zeit mit der Verarbeitung von Plastiklaminaten gemacht wurden, waren dann 1949, als die Nachfrage an Schuhen fiel, hilfreich, denn zu dieser Zeit begann die nun wiederaufgebaute Fabrik erneut mit der Produktion von Booten. Das erste Nachkriegsboot war ein Gutasit-Paddelboot, bestehend im Prinzip aus einer Plastikhaut, die auf ein Holzgerippe aufgespannt wurde.
Im Jahre 1949 wurde dann auch der erste Rudereiner gebaut, der sich ebenfalls sofort zu einem Verkaufsrenner entwickelte. Da zu der Zeit niemand anderes Ruderboote aus Holzlaminaten baute war die Nachfrage so groß, daß neue Fertigungshallen an der heutigen Lage an der Müggelspree gefunden werden mußten. Im Jahre 1956 wurde die Firma dann in die "VEB Yachtwerft Berlin" umbenannt, ein volkseigener DDR-Betrieb mit vielen Werken und mannigfaltiger Produktion von Wasserfahrzeugen aller Art.
Quelle: http://www.bbg-bootsbau.de/index.html
Mein 68-er VEB-Finn - mit breiten Seitendecks, wie damals üblich - ist ordentlich verarbeitet. Auffallend ist allein die klobige, überdimensionierte Pinne des aufholbaren Ruderblattes.
195x - Mader, Germany, produzierte die Finns für die Segel-Olympiade in Kiel, 1972. (Rumpf-orange, Deck-weiss).
Mader baut auch heute noch qualitativ hochwertige Finns.Schale und Deck aus hochwertigem Polyesterharz mit Glasfaser verstärkt, Bootskörper und Deck teilweise Sandwich.
http://www.bootswerft-mader.de/
1961 - Lanaverre, France
Mit einem 5 Jahre alten Lanaverre-Finn, G 1573, wurde Wolfgang Gerz 1980 Deutscher Meister.
Die Lanaverre Rümpfe bestanden aus (z.T.) aus GFK in Sandwichbauweise. Das Deck bestand aus Bootsbausperrholz.
Lanaverre baut seit Anfang der 80-er Jahre keine Finns mehr.
1961 - Thörns Batbyggeri, Sweden
1961 - Carlsson, Sweden
1961 - Pearsson Brothers, England, Ford near LIttlehampton in West Sussex on the South Coast of the UK,
The UK register has over 100 Pearsons registered between 1961 and 1973. Almost all in GRP. They were thought to be fast in the times of Bob Fisher and Jack Knights but things ave moved on a pace since then. They were, however, well built and i think some have survived the test of time.
Source: "bcs" and "Oldie" from the British Finn Association Forum
--------------------------------------------------------------------------------
The first reference I found to Pearson Finns was in the April 1963 edition of Finn Fare
Pearson Bros, Ltd River Rd Littlehampton, Sussex England
Complete Hull less sails $612
They appeared to build boats until the early 70's.
Source: Dave Branch
Pearson were the "bread and butter" builder of glass fibre club level Finns from 1962 until they stopped building Finns, with their last being about 19 73. Never really considered by the Olympic aspirants they never the less were a reliable and popular club racing dinghy. Most had built in side tanks with a few variations in deck and tank arrangements over the years. During the late 60s and early 70s a fleet of Pearson Finns were used by Dunhill for the popular Finn Finder events, aiming to recognise emerging talent from club racers.
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
1960 - Newport Boats, USA
Newport Finns sollen Anfang der 60-er sehr schnell gewesen sein.
1962 - Elvström Boats, Danmark
Elvstrom Finns were among the first glass-fibre Finns and quite a few were imported into the UK in the 60s. They were originally very competitive and remained successful at club level well into the 70s.
Quelle:
1961 - HVM, Holland
The HVM-Finn was mouldet from the successfull wooden hull of Andre Nelis. (The V stands for Vlieger who later started building Finns of their own.)
After the Gold Cup 1961 many sailors ordered new GRP boats from HVM (Holland) or Elvstrom (Denmark.)
1962. Andre Nelis remained also second behind Paul in the development of the HVM Finn. However the US built Newport Finns were said to be the fastest boats. Of the 133 boats at the Gold Cup 50 were made of plastic.
Source: Finnfare
196x - Vlieger, Holland
see HVM.
Foeke Vliegers Finn "has a narrow slot of about 20 cm width leading from the cockpit to tile mast step which houses all the control lines.
Thus the Vlieger had a huge volume perfectly sealed in the front section.
The problem with the Vlieger Finn is that Mark Neelemann, who promoted that boat for a while, switched back to his collection of soft Lanaverres.."
Source: Finnfare
19xx - DOUZE, Niederlande
Douze (Utrecht) hat nur 19 Stück angefertigt.
Quelle: Gerard Derksen
19xx - Butler Mouldings, England (Gowerton near Swansea, Wales)
Butler built a few Finns in 1967 and 1968 but never in large numbers. They were similar to the Pearson Finns but probably slightly more competitive, again at club level.
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
19xx - Walker, England, Built by Anthony Walker and Ted Funnel at Mengham on Hayling Island near to Portsmouth, Glass hulls and wood decks - they used the Newport mould for the hull. Truly amateur builders!
Source: Oldie from the British Finn Association Forum
19xx - Warwick, England
1965 - Raudaschl, Austria, baute von 1965 bis 1972 ca. 770 Holzfinns., die auf allen fünf Kontinenten gesegelt wurden. Das bekannteste ist Kuhweides "Darling", mit dem er 1966 und in den 70-er Jahren Weltmeister wurde. Die Segelzeitschrift Yacht zählt "Darling" zu den "100 wichtigsten Yachten".
The 1967 Gold Cup was the climax of Chief Measurer Vernon Forster's rale of horror. He discovered the secret of the fast Raudaschl wooden hulls, ruling out a hollow keel section at station 1. Even Willy Kuhweide had to plane down the aft section of his 'Darling'. However this did not prevent him from winning the Gold Cup for the third time.
http://www.raudaschl.co.at/
19xx - Roga, Spain, Barcelona
Ende der 70-er Jahre, als die Vanguard Finns dominierend wurden, konnten die Roga-Finns immer noch mithalten.
Roga baut leider keine Finns mehr, sondern 420-er, Europe, Vaurien, Estel, Optimist.
http://www.roga.com/
1971 - Teel's Boat Works, USA
19xx - Hein, Germany, Bootswerft Jürgen Hein
Jollen in GfK und Holz in moderner und traditioneller Bauweise
Köllner Chaussee 19
D 25337 Kölln-Reisiek (bei Elmshorn)
fon: +49 - 4121 - 75520
fax: +49 - 4121 - 72769
- Bemerkung: Jürgen ist die 5. Generation
seit 1868 werden von dieser Werft Boote gebaut
seit 1921 werden Segeljollen und Jollenkreuzer gebaut
Quelle: fky.org
Jürgen Hein teilt mit:
das letzte Finn haben wir 1985 gebaut, jetzt machen wir Servicearbeiten
wie Reparaturen, Lackierungen, und Restaurierungen von alten Finn-Dinhhy
Mein Großvater Gustav Hein hat auch Finn geplankt oder formverleimte
Schalen ausgebaut.
Ab 1971 hat Kurt Hein die Firma übernommen ab da habe ich folgende Unterlagen:
1972 8 Boote und zwei Ausbauschalen
1973 10 Boote
1974 1
1979 3 G 1679, 1680, 1719
[1980 G 1761]
neue Form
1982 10 zB: G 1822, 1823, 1824, 1830, 1835, 1838
1983 8 G 1839, 1845, 1851, 1852, 1853, 1858, 1859, 1863
1984 3 G 1868, 1873, 18??
1985 4 G 1879, 1880, 1881, M 7
Die Rümpfe waren in GFK, Deck in Sperrholz, Plichtboden teils GFK oder Sperrholz.
19xx - Bootswerft Rüdiger Schneidereit, Hamburg baute ebenfalls Finns.
"Wenn es schnell sein soll, müsse er es selbst bauen", erzählte er mir.
Sohn Christian ist ebenfalls Bootsbauer und stellt in Stade vornehmlich GFK-Jollenkreuzer her.
19xx - Taylor Boats, England, produzierte Holz und GFG-Finns. Bekannt wurden die Taylor Finns hierzulande besonders durch das Doppelbodenfinn.
"Peter Taylor at Salcombe produced very good wooden Finns and was the first to produce a double bottomed Finn in 1972. Taylor glass fibre Finns were very successful, dominating the 1976 Gold Cup and world competition accounting for almost all Finns registered in Britain from 1979 until 1993."
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
1975 - Vanguard, USA, 1975 Vanguard 420 and Finn go into production.
1984 Vanguard supplies Finns to the Olympic Games in Los Angeles.
1992 Vanguard supplies 45 Finns to the 1992 Olympic Games in Barcelona.
Source: http://www.teamvanguard.com/2005/base/index.asp
Bis ca. 1993 waren Vanguard-Finns dominierend. Devoti und Lemieux's Finns waren die Nachfolger.
Vanguard Finns gab es in verschiedenen Entwicklungsstufen (MK1-MKV)
Die ersten Versionen hatten noch keinen Doppelboden sondern normale Bodenbretter. Vanguard brachte jedoch einen Nachrüstkit heraus um älter Vanguards nachzurüsten.
MK1 gebaut bis ca. 1979 war nach Angaben Vanguards "a little wrong" hinsichtlich der Rumpf-Linien.
"Vanguard Finns were produced by the Harken brothers, initially with wooden floors and then with double bottoms. Several designs were produced, all more successful than the previous but the boundaries were blurred by conversion kits to update earlier boats. Many Vanguard Finns were imported to the UK since they were the dominant builder for many years. Vanguards also seem to have also started the trend for Finns to be re-registered in several different countries as they changed hands."
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
19xx - 1991 Schreiber:
Schreiberfinn: der wurde in der "DDR" hergestellt. Von der Schreiber Bootswerft in Berlin (haben auch 15er usw. hergestellt) Die Boote wurden in enger Zusammenarbeit mit Jochen Schümann hergestellt. Laut Detlef Schreiber (Sohn des (mittlerweile verstorbenen) Werftbesitzers) wurden offiziell ca. 40 St. Hergestellt. Plus einigen die (wie in der DDR z.T. üblich unter der Hand gebauten) und einige Schalen ohne Ausbau.
Ein Typisches Merkmal der Schreiber ist die Bauweise der Schale. Die wurde in Kompositbauweise hergestellt, d.h. Gelcot, eine relativ dünne Schicht GFK, eine Schicht Mahagoni Holz und dann wieder ein GFK Schicht (meist Transparent). Dadurch waren die Boote wie zu der Zeit üblich sehr "hart", aber auch unempfindlich gegen kleine Zweikämpfe oder Bootsteg-Aufschieser J Also für Einsteiger denke ich recht gut geeignet.
Wo Devoti und Co. Ein Loch abgekommen, hat der Schreiber kaum einen Kratzer!
In Pirk/Pöhl sind noch ca. 7-10 Stück im Einsatz z.T auch in Regatten!
Zu DDR Zeiten war ein Schreiber so etwas wie ein Sechser im Lotto! (Zumindest in der DDR!) Den letzten gebauten Schreiber hat Detlef Schreiber selbst behalten. Gebaut wurde der glaube ich 1991. und sieht aus wie aus dem Ei gepellt. Mit Mastvertellung im Deck, usw. ein echter Hinkucker!!
Quelle: Micha
1883 - K-Boote, Germany
Peter Kern, Bergheim/Erft baute Finns mit abgeschottetem Bug- und Heckbereich sowie geteiltem Doppelboden, Ausnutzung der Kielsprung-Toleranzen, tiefstmöglichem Schwerpunkt und Gewichtskonzentration in Bootsmitte. Das Deck wurde in Sandwichbauweise gefertigt.
Besonders leicht war die Mastspur.
Ein Rumpf incl. aller Beschläge kostete 1983 incl. Schwert und Ruder 7.950 DM
Ein Needlespar Alu-Mast kostet 1.225 DM
Peter Kern, der auch Vorsitzender der Deutschen Finnsegler Vereinigung war, erhielt von der IFA die Zustimmung, ein Experimentierfinn mit hochgelegtem (oberhalb der Wasserlinie) Doppelboden zu entwickeln.
Da aufgrund der geringen Höhe zwischen Boden und Baum Probleme beim Wenden und Halsen bestanden, gab Kern die Idee wieder auf.
19xx - Abbott, Canada, has build Lemieux finns, but also their own designs. One of them was until 2004 one of the fastest of the Loosdrecht fleet and won many races.
Source: Boudewijn
The Lemieux Finn is known throughout the Finn world as one of the fastest designs around. Larry Lemieux has now teamed up with the Pata boatyard to create the Pata Lemieux Finn, a superb design built to the highest possible standards by Pata. The Pata Lemieux is a highly competitive Finn built to last
Source: http://www.suntouched.co.uk/suntouched9.htm
1993 - Devoti, England, Devoti built or prepared boats have won 13 Olympic Medals over the last 3 Olympic games.
The Devoti Finn has completely dominated the Finn racing scene since its launch in 1993 winning all major championships. The Devoti Finn was the official hull supplied in the Atlanta Olympics Savannah 1996, and has been raced by the majority of campaigners for the 2000 Olympics.
The current DBF mould, which was first produced in early 2002,
http://www.devotisailing.com
"In 1993 Devoti Finns ended the domination of Vanguard and took over until very recently when again, for the first time in very many years competitive Finns are available from a number of builders."
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
19xx - Wilke, Swiss
The company has been founded by Yvonne and Christoph Wilke in 1985. The first yard was situated in Faulensee on the lake of Thun in the beautiful Berner Oberland. Since 1993 the yard is situated in Leissigen just a few miles from the old location.
The yard focused originally on the building of Oneoff lakeracers as well as the maintenance of existing craft on the lake. Following the worldwide success in the building of Int. 5.5m yachts, and Finn-masts, the focus has been moved towards high-performance composite construction, and the overhaul and repair work became less important
The hulls of the Wilke Finndinghies are all laminated with a high performance epoxy-resin (SP), reinforced with orientated Glass, and where allowed Carbon fibres. All parts are vacuum consolidated and postcured. The centerboard is a CNC-machined Aluminium pate with an optimised weight distribution and hydrodynamic shape. The Rudder is a carbon/herex Sandwich spar built by Wilke Swiss Marine Composites.
Source: http://www.wilke.ch/
199x - Pata, Hungary
Pata Willetts Marine brings to you the options of two marques of Finn, the Pata Willetts wing mast and the Pata Willetts Red Label mast. A range to suit everybody, plus the leading brands of sails, clothing and accessories.
Our association with Pata, Willetts, Lemieux, North and Victory, to name just a few of our major brands and suppliers, results in constant dialogue and the updating of the product range to improve the lot of the Finn sailor.
source: http://www.suntouched.co
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ab ca.
1950 - AB Dalabatar, Sweden
1956 - Fairey Marine, England, Hamble near Southhampton,
About 40 Fairey Finns are listed in the Swedish Finnregistry since 1956.
During the 1950s Fairey Marine was the biggest boat builder in the Europe, with production volumes regularly exceeding 30 boats per week.
"Fairey Marine started producing Finns in about 1955 and produced over 100 until production ceased in 1963/4. They were usually built of three diagonal layers of birch veneers and baked in an oven to set the glue. The hulls were very resistant to rotting and so quite a few survive. Fairey also made rolled side tanks by the same process but also many bare hulls were sold to other builders or amateurs so there are some variations in deck and tank arrangements. Some of these others have buoyancy bags, others built in tanks. Also some hulls were finished and registered long after Fairey ceased production."
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
195x - Vötterl, Germany, Starnberger See
..."der Wörthsee ist so etwas wie die Keimzelle der Finns in Deutschland.
Einige Mitglieder des Seglerverein Wörthsee gaben mit Unterstützung des DSV die ersten deutschen Finns bei der Bootswerft Vötterl am Starnberger See in Auftrag. 1600 Mark war damals der Komplettpreis. 400 Mark gab der DSV dazu, um die junge Klasse zu fördern. Zu den Finn-Pionieren vom Wörthsee zählt auch das seglerische Vorbild von Wolfgang Gerz, Bernhard "Harti" Straubinger, mehrmaliger Deutscher Meister und bei wichtigen Entscheidungen der ewige Zweite hinter Willi Kuhweide der sechziger Jahre.
Quelle: Yacht 39/80 ?
195x - Norddeutsche Sportbootwerft WILHELM KARLISCH aus Mölln
1956 - VEB Berlin, Germany
Der Vorläufer zu dem, was als VEB Yachtwerft Berlin bekannt wurde, ist im Jahre 1890 von Claus Engelbrecht gegründet. Etwa 50 Jahre lang baute er vornehmlich Yachten und andere Freizeitboote bis die Fabrik zum Beginn des zweiten Weltkrieges zwangsweise auf die Produktion von Torpedobooten, Minensuchern und anderem Kriegsmaterial umgestellt wurde.
Nach Ende des Krieges wurden dann zunächst Plastikschuhe auf dem Gelände erzeugt. Die Erfahrungen, die in dieser Zeit mit der Verarbeitung von Plastiklaminaten gemacht wurden, waren dann 1949, als die Nachfrage an Schuhen fiel, hilfreich, denn zu dieser Zeit begann die nun wiederaufgebaute Fabrik erneut mit der Produktion von Booten. Das erste Nachkriegsboot war ein Gutasit-Paddelboot, bestehend im Prinzip aus einer Plastikhaut, die auf ein Holzgerippe aufgespannt wurde.
Im Jahre 1949 wurde dann auch der erste Rudereiner gebaut, der sich ebenfalls sofort zu einem Verkaufsrenner entwickelte. Da zu der Zeit niemand anderes Ruderboote aus Holzlaminaten baute war die Nachfrage so groß, daß neue Fertigungshallen an der heutigen Lage an der Müggelspree gefunden werden mußten. Im Jahre 1956 wurde die Firma dann in die "VEB Yachtwerft Berlin" umbenannt, ein volkseigener DDR-Betrieb mit vielen Werken und mannigfaltiger Produktion von Wasserfahrzeugen aller Art.
Quelle: http://www.bbg-bootsbau.de/index.html
Mein 68-er VEB-Finn - mit breiten Seitendecks, wie damals üblich - ist ordentlich verarbeitet. Auffallend ist allein die klobige, überdimensionierte Pinne des aufholbaren Ruderblattes.
195x - Mader, Germany, produzierte die Finns für die Segel-Olympiade in Kiel, 1972. (Rumpf-orange, Deck-weiss).
Mader baut auch heute noch qualitativ hochwertige Finns.Schale und Deck aus hochwertigem Polyesterharz mit Glasfaser verstärkt, Bootskörper und Deck teilweise Sandwich.
http://www.bootswerft-mader.de/
1961 - Lanaverre, France
Mit einem 5 Jahre alten Lanaverre-Finn, G 1573, wurde Wolfgang Gerz 1980 Deutscher Meister.
Die Lanaverre Rümpfe bestanden aus (z.T.) aus GFK in Sandwichbauweise. Das Deck bestand aus Bootsbausperrholz.
Lanaverre baut seit Anfang der 80-er Jahre keine Finns mehr.
1961 - Thörns Batbyggeri, Sweden
1961 - Carlsson, Sweden
1961 - Pearsson Brothers, England, Ford near LIttlehampton in West Sussex on the South Coast of the UK,
The UK register has over 100 Pearsons registered between 1961 and 1973. Almost all in GRP. They were thought to be fast in the times of Bob Fisher and Jack Knights but things ave moved on a pace since then. They were, however, well built and i think some have survived the test of time.
Source: "bcs" and "Oldie" from the British Finn Association Forum
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The first reference I found to Pearson Finns was in the April 1963 edition of Finn Fare
Pearson Bros, Ltd River Rd Littlehampton, Sussex England
Complete Hull less sails $612
They appeared to build boats until the early 70's.
Source: Dave Branch
Pearson were the "bread and butter" builder of glass fibre club level Finns from 1962 until they stopped building Finns, with their last being about 19 73. Never really considered by the Olympic aspirants they never the less were a reliable and popular club racing dinghy. Most had built in side tanks with a few variations in deck and tank arrangements over the years. During the late 60s and early 70s a fleet of Pearson Finns were used by Dunhill for the popular Finn Finder events, aiming to recognise emerging talent from club racers.
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
1960 - Newport Boats, USA
Newport Finns sollen Anfang der 60-er sehr schnell gewesen sein.
1962 - Elvström Boats, Danmark
Elvstrom Finns were among the first glass-fibre Finns and quite a few were imported into the UK in the 60s. They were originally very competitive and remained successful at club level well into the 70s.
Quelle:
1961 - HVM, Holland
The HVM-Finn was mouldet from the successfull wooden hull of Andre Nelis. (The V stands for Vlieger who later started building Finns of their own.)
After the Gold Cup 1961 many sailors ordered new GRP boats from HVM (Holland) or Elvstrom (Denmark.)
1962. Andre Nelis remained also second behind Paul in the development of the HVM Finn. However the US built Newport Finns were said to be the fastest boats. Of the 133 boats at the Gold Cup 50 were made of plastic.
Source: Finnfare
196x - Vlieger, Holland
see HVM.
Foeke Vliegers Finn "has a narrow slot of about 20 cm width leading from the cockpit to tile mast step which houses all the control lines.
Thus the Vlieger had a huge volume perfectly sealed in the front section.
The problem with the Vlieger Finn is that Mark Neelemann, who promoted that boat for a while, switched back to his collection of soft Lanaverres.."
Source: Finnfare
19xx - DOUZE, Niederlande
Douze (Utrecht) hat nur 19 Stück angefertigt.
Quelle: Gerard Derksen
19xx - Butler Mouldings, England (Gowerton near Swansea, Wales)
Butler built a few Finns in 1967 and 1968 but never in large numbers. They were similar to the Pearson Finns but probably slightly more competitive, again at club level.
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
19xx - Walker, England, Built by Anthony Walker and Ted Funnel at Mengham on Hayling Island near to Portsmouth, Glass hulls and wood decks - they used the Newport mould for the hull. Truly amateur builders!
Source: Oldie from the British Finn Association Forum
19xx - Warwick, England
1965 - Raudaschl, Austria, baute von 1965 bis 1972 ca. 770 Holzfinns., die auf allen fünf Kontinenten gesegelt wurden. Das bekannteste ist Kuhweides "Darling", mit dem er 1966 und in den 70-er Jahren Weltmeister wurde. Die Segelzeitschrift Yacht zählt "Darling" zu den "100 wichtigsten Yachten".
The 1967 Gold Cup was the climax of Chief Measurer Vernon Forster's rale of horror. He discovered the secret of the fast Raudaschl wooden hulls, ruling out a hollow keel section at station 1. Even Willy Kuhweide had to plane down the aft section of his 'Darling'. However this did not prevent him from winning the Gold Cup for the third time.
http://www.raudaschl.co.at/
19xx - Roga, Spain, Barcelona
Ende der 70-er Jahre, als die Vanguard Finns dominierend wurden, konnten die Roga-Finns immer noch mithalten.
Roga baut leider keine Finns mehr, sondern 420-er, Europe, Vaurien, Estel, Optimist.
http://www.roga.com/
1971 - Teel's Boat Works, USA
19xx - Hein, Germany, Bootswerft Jürgen Hein
Jollen in GfK und Holz in moderner und traditioneller Bauweise
Köllner Chaussee 19
D 25337 Kölln-Reisiek (bei Elmshorn)
fon: +49 - 4121 - 75520
fax: +49 - 4121 - 72769
- Bemerkung: Jürgen ist die 5. Generation
seit 1868 werden von dieser Werft Boote gebaut
seit 1921 werden Segeljollen und Jollenkreuzer gebaut
Quelle: fky.org
Jürgen Hein teilt mit:
das letzte Finn haben wir 1985 gebaut, jetzt machen wir Servicearbeiten
wie Reparaturen, Lackierungen, und Restaurierungen von alten Finn-Dinhhy
Mein Großvater Gustav Hein hat auch Finn geplankt oder formverleimte
Schalen ausgebaut.
Ab 1971 hat Kurt Hein die Firma übernommen ab da habe ich folgende Unterlagen:
1972 8 Boote und zwei Ausbauschalen
1973 10 Boote
1974 1
1979 3 G 1679, 1680, 1719
[1980 G 1761]
neue Form
1982 10 zB: G 1822, 1823, 1824, 1830, 1835, 1838
1983 8 G 1839, 1845, 1851, 1852, 1853, 1858, 1859, 1863
1984 3 G 1868, 1873, 18??
1985 4 G 1879, 1880, 1881, M 7
Die Rümpfe waren in GFK, Deck in Sperrholz, Plichtboden teils GFK oder Sperrholz.
19xx - Bootswerft Rüdiger Schneidereit, Hamburg baute ebenfalls Finns.
"Wenn es schnell sein soll, müsse er es selbst bauen", erzählte er mir.
Sohn Christian ist ebenfalls Bootsbauer und stellt in Stade vornehmlich GFK-Jollenkreuzer her.
19xx - Taylor Boats, England, produzierte Holz und GFG-Finns. Bekannt wurden die Taylor Finns hierzulande besonders durch das Doppelbodenfinn.
"Peter Taylor at Salcombe produced very good wooden Finns and was the first to produce a double bottomed Finn in 1972. Taylor glass fibre Finns were very successful, dominating the 1976 Gold Cup and world competition accounting for almost all Finns registered in Britain from 1979 until 1993."
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
1975 - Vanguard, USA, 1975 Vanguard 420 and Finn go into production.
1984 Vanguard supplies Finns to the Olympic Games in Los Angeles.
1992 Vanguard supplies 45 Finns to the 1992 Olympic Games in Barcelona.
Source: http://www.teamvanguard.com/2005/base/index.asp
Bis ca. 1993 waren Vanguard-Finns dominierend. Devoti und Lemieux's Finns waren die Nachfolger.
Vanguard Finns gab es in verschiedenen Entwicklungsstufen (MK1-MKV)
Die ersten Versionen hatten noch keinen Doppelboden sondern normale Bodenbretter. Vanguard brachte jedoch einen Nachrüstkit heraus um älter Vanguards nachzurüsten.
MK1 gebaut bis ca. 1979 war nach Angaben Vanguards "a little wrong" hinsichtlich der Rumpf-Linien.
"Vanguard Finns were produced by the Harken brothers, initially with wooden floors and then with double bottoms. Several designs were produced, all more successful than the previous but the boundaries were blurred by conversion kits to update earlier boats. Many Vanguard Finns were imported to the UK since they were the dominant builder for many years. Vanguards also seem to have also started the trend for Finns to be re-registered in several different countries as they changed hands."
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
19xx - 1991 Schreiber:
Schreiberfinn: der wurde in der "DDR" hergestellt. Von der Schreiber Bootswerft in Berlin (haben auch 15er usw. hergestellt) Die Boote wurden in enger Zusammenarbeit mit Jochen Schümann hergestellt. Laut Detlef Schreiber (Sohn des (mittlerweile verstorbenen) Werftbesitzers) wurden offiziell ca. 40 St. Hergestellt. Plus einigen die (wie in der DDR z.T. üblich unter der Hand gebauten) und einige Schalen ohne Ausbau.
Ein Typisches Merkmal der Schreiber ist die Bauweise der Schale. Die wurde in Kompositbauweise hergestellt, d.h. Gelcot, eine relativ dünne Schicht GFK, eine Schicht Mahagoni Holz und dann wieder ein GFK Schicht (meist Transparent). Dadurch waren die Boote wie zu der Zeit üblich sehr "hart", aber auch unempfindlich gegen kleine Zweikämpfe oder Bootsteg-Aufschieser J Also für Einsteiger denke ich recht gut geeignet.
Wo Devoti und Co. Ein Loch abgekommen, hat der Schreiber kaum einen Kratzer!
In Pirk/Pöhl sind noch ca. 7-10 Stück im Einsatz z.T auch in Regatten!
Zu DDR Zeiten war ein Schreiber so etwas wie ein Sechser im Lotto! (Zumindest in der DDR!) Den letzten gebauten Schreiber hat Detlef Schreiber selbst behalten. Gebaut wurde der glaube ich 1991. und sieht aus wie aus dem Ei gepellt. Mit Mastvertellung im Deck, usw. ein echter Hinkucker!!
Quelle: Micha
1883 - K-Boote, Germany
Peter Kern, Bergheim/Erft baute Finns mit abgeschottetem Bug- und Heckbereich sowie geteiltem Doppelboden, Ausnutzung der Kielsprung-Toleranzen, tiefstmöglichem Schwerpunkt und Gewichtskonzentration in Bootsmitte. Das Deck wurde in Sandwichbauweise gefertigt.
Besonders leicht war die Mastspur.
Ein Rumpf incl. aller Beschläge kostete 1983 incl. Schwert und Ruder 7.950 DM
Ein Needlespar Alu-Mast kostet 1.225 DM
Peter Kern, der auch Vorsitzender der Deutschen Finnsegler Vereinigung war, erhielt von der IFA die Zustimmung, ein Experimentierfinn mit hochgelegtem (oberhalb der Wasserlinie) Doppelboden zu entwickeln.
Da aufgrund der geringen Höhe zwischen Boden und Baum Probleme beim Wenden und Halsen bestanden, gab Kern die Idee wieder auf.
19xx - Abbott, Canada, has build Lemieux finns, but also their own designs. One of them was until 2004 one of the fastest of the Loosdrecht fleet and won many races.
Source: Boudewijn
The Lemieux Finn is known throughout the Finn world as one of the fastest designs around. Larry Lemieux has now teamed up with the Pata boatyard to create the Pata Lemieux Finn, a superb design built to the highest possible standards by Pata. The Pata Lemieux is a highly competitive Finn built to last
Source: http://www.suntouched.co.uk/suntouched9.htm
1993 - Devoti, England, Devoti built or prepared boats have won 13 Olympic Medals over the last 3 Olympic games.
The Devoti Finn has completely dominated the Finn racing scene since its launch in 1993 winning all major championships. The Devoti Finn was the official hull supplied in the Atlanta Olympics Savannah 1996, and has been raced by the majority of campaigners for the 2000 Olympics.
The current DBF mould, which was first produced in early 2002,
http://www.devotisailing.com
"In 1993 Devoti Finns ended the domination of Vanguard and took over until very recently when again, for the first time in very many years competitive Finns are available from a number of builders."
Quelle: http://www.finnuk.org.uk/Classic/Classic%20Intro.htm
19xx - Wilke, Swiss
The company has been founded by Yvonne and Christoph Wilke in 1985. The first yard was situated in Faulensee on the lake of Thun in the beautiful Berner Oberland. Since 1993 the yard is situated in Leissigen just a few miles from the old location.
The yard focused originally on the building of Oneoff lakeracers as well as the maintenance of existing craft on the lake. Following the worldwide success in the building of Int. 5.5m yachts, and Finn-masts, the focus has been moved towards high-performance composite construction, and the overhaul and repair work became less important
The hulls of the Wilke Finndinghies are all laminated with a high performance epoxy-resin (SP), reinforced with orientated Glass, and where allowed Carbon fibres. All parts are vacuum consolidated and postcured. The centerboard is a CNC-machined Aluminium pate with an optimised weight distribution and hydrodynamic shape. The Rudder is a carbon/herex Sandwich spar built by Wilke Swiss Marine Composites.
Source: http://www.wilke.ch/
199x - Pata, Hungary
Pata Willetts Marine brings to you the options of two marques of Finn, the Pata Willetts wing mast and the Pata Willetts Red Label mast. A range to suit everybody, plus the leading brands of sails, clothing and accessories.
Our association with Pata, Willetts, Lemieux, North and Victory, to name just a few of our major brands and suppliers, results in constant dialogue and the updating of the product range to improve the lot of the Finn sailor.
source: http://www.suntouched.co
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